Expeditie voorbereiding deel één – Interieur

expeditieklaar1

Posted from Kaatsheuvel, Noord-Brabant, Netherlands.

Met nog maar vijf weken tot onze tweede, uitgebreide trialrun is het hoog tijd om de Land Rover expeditieklaar te maken. Om onze auto expeditieklaar te maken moeten we onder andere nog:

  • een efficiënt en doordacht interieur bouwen;
  • een steering guard plaatsen om de stuurstang te beschermen;
  • traanplaten op de motorkap plaatsen zodat we op de auto kunnen staan;
  • het dakrek verstevigen door het te lassen en een betonplex plaat erop te maken;
  • een zesde wiel toevoegen op het dak (één is echt niet genoeg);
  • een tweede accu plaatsen met een split charge system;
  • de lier testen en repareren omdat hij nu nog niet werkt;
  • voorop takkenvangers plaatsen om die vervelende takken niet tegen je ruit aan te laten slaan;
  • alle electronica uitzoeken en ordenen;
  • safarilampen en verstralers aansluiten;
  • een PVC buis plaatsen langs het dakrek voor hengels, stokken en andere lange spullen;
  • 1001 andere kleine en grote dingen.

Opzet interieur

Afgelopen weekend was het tijd voor het interieur. Het plan was om een grote horizontale plank over de hele breedte van de auto te monteren. Daardoor kunnen we er precies zes plastic boxen onder schuiven (van Really Useful Products), en er toch nog grote spullen bovenop plaatsen. De laadruimte en cabine worden gescheiden door een schot, waardoor we een afgesloten laadruimte creëren. In die laadruimte komen dan aan beide kanten kastjes voor kleding en andere kleine dingen. Aan de andere kant van het schot (aan de cabine-kant) komt een koelkast, kastje met voedsel en watertank (onder de horizontale plank). We hebben gekozen voor deze opzet omdat we de auto verdelen in vier delen:

  1. De cabine met twee ruime stoelen en een cubbybox;
  2. Een ruimte achter de cabine met de koelkast en een kastje voor het voedsel, zodat we daar eenvoudig bij kunnen tijdens het rijden, maar ook via de zijdeuren als we kamp opgeslagen hebben;
  3. Een afgesloten laadruimte met kasten voor kleding en een open gedeelte voor ander groot en klein materiaal;
  4. Het dakrek voor o.a. de daktent, het reservewiel en de jerrycans.

[Not a valid template]

Materiaal

Voor de horizontale plank hebben we een 18mm betonplex plaat gebruikt omdat die heel erg stevig en watervast is, het is tenslotte erg nat en vochtig in sommige delen van Afrika. Het nadeel is dat dit materiaal erg zwaar is. Voor het tussenschot en de kastjes gebruiken we het wat goedkopere, en lichtere, 12mm betonplex. De horizontale plank rust op de wielkasten en wordt aan de voorkant nog ondersteund door twee stalen voetjes. Uiteraard wordt de plaat ook netjes afgewerkt met aluminium strips zodat hij niet beschadigd bij intensief gebruik.

Steering guard & traanplaten

We hebben ook nog twee andere klussen gedaan. We hebben een stalen steering guard onder de auto geplaatst om de stuurstang te beschermen tijdens het off-road rijden. Ook hebben we traanplaten aan de zijkanten van de motorkap geplaatst zodat we op de auto kunnen staan om makkelijker aan de voorkant van het dakrek te kunnen komen. Dat was een uitlezen kans om ook de luchtinlaten te verhogen, zodat er meer lucht naar de kachel en de motor stroomt. Ik heb een vermoeden dat we onszelf dat in dak af zullen nemen bij 45 graden in de Sahara.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *