Afstuderen, voorbereiden & rijden (door Libië)

land rover

route via LibiëWe zijn nog niet weg. De route is ondertussen duidelijk: we rijden naar Italië, varen over naar Tunesië, en gaan dan via Libië naar Egypte. Dat betekent dat we over enkele weken door de Franse Rivièra en Italiaanse laars hopen te rijden op weg naar Trapani, en vervolgens de oversteek naar Tunis (Tunesië) willen maken. Vooralsnog zijn we bezig met afstuderen van Business School Notenboom, want we willen wel op weg met onze Bachelor titels op zak.

Libië

De onrust in Noord-Afrika en het Midden-Oosten was meer dan een jaar geleden al reden voor zorgen; op 15 maart 2011 schreef ik een artikel over het probleem Gaddafi. Die autocraat is ondertussen gelukkig geen probleem meer, en langzaam keert de rust terug in zowel Cyrenaica (Oost) en Tripolitania (West). Fezzan (Zuid-West) lijkt nog wat onveilig vanwege wapenhandel, Gaddafi-strijders en Touaregs. De eerste overlanders reden half januari al van Tunesië naar Egypte, dus wij zullen hetzelfde doen over de kustweg Tripoli – Homs – Sirte – Bengazi. Ondertussen hebben al meerdere overlanders de route bereden, over het algemeen zonder problemen.

Papierwinkel

Ook zijn we bezig met wat papierwerk, waaronder de internationale rijbewijzen, het internationaal kentekenbewijs, carnet du passage, garantiebrieven en het visum voor Libië. De eerste twee kunnen zo opgehaald worden bij de ANWB, maar het carnet du passage is alleen te verkrijgen bij de Duitse ADAC. De garantiebrieven moeten het aanvragen van visums vereenvoudigen, maar dat betekent wel dat we ze in maar liefst vier talen moeten laten vertalen (Engels, Frans, Portugees en Arabisch). Op dit moment is alleen een (heel duur) zakenvisum voor Libië te verkrijgen, omdat toeristenvisums waarschijnlijk nog niet verstrekt worden. We hebben ondertussen contact gehad met Libya Travel & Tours over onze reis door Libië, en die zijn erg behulpzaam.

Land Rover

De Land Rover is ondertussen eigenlijk helemaal klaar. Op dit moment zijn we nog bezig met laten maken van de nieuwe daktent-hoes van PLUS Geurts & Crombach. Ook willen we nog gordijnen achter de voorstoelen zodat niet alles in het zicht ligt. De nieuwe stoelhoezen van Exmoor Trim zitten er ondertussen ook in, ze zijn zeer comfortabel en zien er fantastisch uit! Ook het tweede reservewiel ligt op het dak. We hopen dat we het dak niet al te zwaar beladen hebben met de daktent, amunitiekisten, tweede reservewiel, sand ladders en twee jerrycans aan de zijkant. Beetje rustig door de bochten dan maar. Voor de liefhebber hieronder nog wat foto’s van onze Land Rover die bijna klaar is!

[Not a valid template]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *