De 10 meest gestelde vragen

FAQ

Posted from Mwanza, Mwanza, Tanzania.

Ongeveer een jaar geleden heb ik een poll op de website geplaatst waarin ik vroeg hoe ver men dacht dat we zouden komen. Velen reageerden, 149 in totaal, waarvan 18% dacht dat we Europa niet eens uit zouden komen. We zijn nu ruim 100 dagen onderweg, zijn bijna 19.000 kilometer dichter bij onze bestemming en hebben Tanzania bereikt over wat niet altijd de meest eenvoudige route was. Ondertussen stellen veel mensen dezelfde vragen, daarom heb ik een top 10 samengesteld.

1. Wat is je favoriete land tot nu toe?
Dit is veruit de meest gestelde vraag, en één van de meest lastige om te beantwoorden. Libië was een duidelijk hoogtepunt vanwege het naoorlogse optimisme en avontuurlijke omgeving met tanks, artillerie en milities. We vonden het na 4 dagen jammer te moeten vertrekken. Sudan was ongetwijfeld het heetste deel van de trip; temperaturen bereikten tot wel 54 graden Celsius in de auto. Het meest afgelegen deel van de route, het stuk van Ethiopië naar Kenia langs Lake Turkana dat we deden met onze Zuid-Afrikaanse vrienden, was ook een duidelijk hoogtepunt. Kenia en Oeganda waren ook fantastisch, en zonder twijfel de parel van Afrika.

2. Wat is het minst leuke stuk tot nu toe?
Het klinkt misschien wat flauw, maar de reis tot nu toe kent eigenlijk geen echt vervelende stukken. In Aswan (Egypte) moesten we 2 weken wachten op de ferry naar Wadi Halfa (Sudan), maar dat vloog voorbij in de hete Egyptische zomer in de schaduw bij Adam Home. We zijn er letterlijk doorheen geslapen. Ethiopië is een prachtig land waar veel te zien en doen is, maar door decennialange Westerse ontwikkelingshulp is dit rijke en vruchtbare land verandert in een natie van schaamteloze bedelaars.

3. Hebben jullie al een keer pech gehad met de auto?
Deze vraag kan alleen maar gesteld worden door mensen die geen ervaring met Land Rovers hebben. Ja, de Land Rover gaat kapot, constant, maar het is ook bijna altijd eenvoudig te repareren en de lokale monteur is nooit ver weg en normaliter goedkoop. De afgelopen 2 jaar hebben wij ons ongedoopte transportmiddel goed leren kennen, en zorgen wij er goed voor door regelmatig onderhoud te doen. De belangrijkste problemen die we gehad hebben hadden te maken met de wiellagers, de multiriem, ons goedkope roofrack, het achterdeurslot en verschillende andere zaken. De meeste problemen zijn veroorzaakt doordat we iets niet vaak genoeg gecontroleerd hadden of omdat er mensen aan de auto gewerkt hadden die niet voldoende kennis van autotechniek hebben om zichzelf monteur te mogen noemen. We doen het regulier onderhoud (oliën, filters etc.) in elke hoofdstad en soms vaker.

4. Hebben jullie vaak ruzie?
We zijn goede vrienden, maar de hele dag opgesloten zitten in een kleine cabine of tent zorgt dat je op elkaars zenuwen gaat werken. Dus, we hebben af en toe even ruzie, meestal over futiele zaken als we een paar dagen op dezelfde plaats blijven, en zelden over de route of geld. Als we op de weg blijven en nieuwe mensen ontmoeten, zo lijkt het, zijn we op ons best.

5. Een trip zoals dit, wat kost dat nou eigenlijk?
Dat gaat je helemaal niets aan. Het kost genoeg, we hebben er hard voor moeten werken en sparen en het overgrote deel is zelf gefinancierd helaas.

6. Waarom doe je een reis zoals deze eigenlijk?
Het antwoord op die vraag heeft twee delen: we hebben elk onze eigen redenen waarom we reizen door Afrika, welke natuurlijk belangrijker zijn dan de tweede meer universele reden; dat is het aandacht vragen voor microfinanciering. In het bijzonder willen wij Kiva en Wakibi promoten. Onderweg bezoeken we microfinanciering instituten, projecten en leners om te zien wat het effect is van dit type investering. Tot nu toe hebben wij een groot aantal initiatieven gezien, en is de invloed op het ondernemerschap van de bevolking groot.

7. Waar verwacht je de grootste problemen?
Om eerlijk te zijn, Oost Afrika zal stukken eenvoudiger worden dan West Afrika. In het bijzonder landen als Angola, Congo en Nigeria worden een bureaucratische nachtmerrie en zullen veel geduld en onderzoek vereisen. Op het gebied van veiligheid en stabiliteit kan de situatie nog twintig keer veranderen van veilig naar stabiel en vice versa voordat wij het gebied bereiken, dus we blijven het nieuws volgen maar maken ons vooralsnog nog weinig zorgen. In Oeganda hadden wij een dag voor een ebola-uitbraak het gebied verlaten, zo zie je maar dat een dosis geluk minstens net zo belangrijk is.

8. Wat missen jullie het meeste?
Behalve vrienden en familie, missen we vrij weinig. In Afrika leer je alles dat je thuis voor lief neemt te waarderen, zoals een droog huis, warme douche, privacy en de vrijheid om te zeggen wat je wil. Afrika kan vrij en wetteloos zijn, maar het is ook de plaats waar mensen zo conservatief kunnen zijn als de missionarissen die ze bekeerden. Ook missen we reguliere prijzen voor “luxe” producten; normale producten kunnen hier wel twee keer zo duur zijn als thuis omdat veel wordt geïmporteerd en soms duizenden kilometers over land getransporteerd moet worden voordat het in de schappen beland.

9. Wat eten jullie zoal?
Een ietwat vreemde vraag vind ik altijd; men gaat ervan uit dat we anders eten dan normaal, maar dat is niet het geval. We eten gewoon aardappels, pasta en rijst met lokaal verbouwde groenten, meestal ui, wortel of paprika. We eten wel veel minder vlees, dat vaak ongekoeld wordt bewaard of erg duur is in de supermarkten. Sinds we onze Zuid-Afrikaanse vrienden ontmoet hebben maken we wel vaker een kampvuur om op te koken, wat de “potjie” (stoofpot in gietijzeren pot) een favoriete manier van koken maakt. Normaal koken we echter gewoon op ons benzine fornuis, waarmee we 4-5 dagen kunnen koken op één tank. Dat maakt de Coleman cooker één van de beste stukken uitrusting die we meegenomen hebben. Dat brengt me op de laatste vaak gestelde vraag…

10. Wat zijn de beste en handigste dingen die jullie meegenomen hebben?
Over het geheel genomen vinden we allebei dat we de auto goed voorbereid hebben en de juiste materialen gekocht hebben met een klein budget. De watertank (90L) en General Ecology waterfilter werken uitstekend, al hebben we wel moeten investeren in een betere waterpomp in Khartoum. De Overland daktent is erg comfortabel en ruim, al is ons goedkope roofrack een probleem geweest vanaf dag één. We willen dan ook een nieuwe kopen in Zuid-Afrika. De tafel en stoelen doen het uitstekend, net als de Engel koelbox en T-Max compressor, welke we beide veel gebruiken. Onze Cooper Discoverer STT banden presteerden prima in los zand en diepe modder, en we hebben nog geen lekke banden gehad (afkloppen). Een set smallere all-terrain banden zou echter ook prima geweest zijn. Onze lier hebben we nog niet hoeven gebruiken, al is het een veilig gevoel er één te hebben. We hebben 4 jerrycans (2 vol in de auto en 2 meestal leeg op het dak), wat op zich prima werkt al hadden we achteraf toch geïnvesteerd in een extra dieseltank in de wielkast. Ons zelf ontworpen en gebouwde interieur is reden voor jaloezie van andere overlanders, dus op dat vlak hebben we niets te klagen. De DeLorme InReach is een goede investering geweest; het stelt vrienden en familie in staat ons online te volgen, en we kunnen korte berichtjes sturen (al gebruiken we die functie zelden). Hij gebruikt echter veel batterijen, dus in Egypte hebben we geïnvesteerd in een set oplaadbare batterijen. De Garmin GPSmap 276c is ideaal voor het reizen door Afrika, al is de houder gebroken toen we over een slechte weg reden. De dual charger is onmisbaar voor het opladen van beide accu’s, al zou een derde accu geen overbodige luxe zijn als we langer dan één dag op dezelfde plaats blijven (en het bier koud willen houden).

Andere vragen…?
Dat waren de meest gestelde vragen. Als je nog een vraag hebt die de top 10 niet gehaald heeft, laat hieronder een berichtje achter en we komen erop terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *