Mount Kameroen beklimmen

Posted from Buea, Southwest, Cameroon.

In Kameroen reden we naar Yaoundé, wellicht één van de meest chaotische steden van Afrika. Het verkeer is absolute anarchie en de mensen zijn luidruchtig. Kameroen is het meest corrupte land tot nu toe op onze reis; we werden zeer vaak door politie gestopt en om omkopingen gevraagd, al reden we ook vaak zwaaiend door. In Yaoundé verbleven we enkele dagen bij Armel en Regina en hun nieuwgeboren zoontje. We probeerden de ambassade van Benin te vinden om een visum aan te vragen, maar die bleek in Douala te zitten. We besloten hem dan maar in Nigeria aan te vragen. We reden vervolgens via Douala naar Buea aan de voet van Mount Kameroen. In Buea ontmoette we Mieke en Hannah, twee Nederlandse dames die voor de NGO Livebuild werken. We hadden een hele leuke tijd met ze in het enorme huis, met Nederlands eten, leuke activiteiten en veel vrienden, waaronder veel Amerikaanse Peacecorps vrijwilligers.

[Not a valid template]

We regelden dat we in twee dagen de berg konden beklimmen, al was het advies om het in drie dagen te doen. ‘s Morgens vroeg kwamen we aan met slaapspullen, kleding, snacks en wat andere spullen bij de ontmoetingsplaats. Hier werden we voorgesteld aan onze drie dragers en gids Henry. Spoedig begonnen we aan onze klim, beginnende met een eenvoudig eerste deel door de jungle naar hut 1 in een paar uur. Na hut 1 kwamen we spoedig de jungle uit en liepen op de savanne naar een tussenliggende hut. Vanaf daar begint het meest lastige stuk van de tocht over steil en verraderlijk terrein. De rotsen glijden steeds weg onder je voeten, dus de truc is om alleen op de graspollen te staan. We zaten ondertussen al boven het wolkendek en hadden af en toe prachtige uitzichten over de berg boven ons en het bos onder ons. Na enkele uren klimmen kwamen we aan bij ‘de magische boom'; vanaf hier wordt de klim eenvoudiger en is het een eenvoudige wandeling tot hut 2, waar we die nacht zouden overnachten. Hut 2 bestaat uit drie kamers met een platform boven de grond waarop je kan slapen. We hadden een goede maaltijd, rustten even en toen kwam Lars. Lars is een Noor en ervaren bergbeklimmer die al 63 bergen heeft beklommen, elk de hoogste van een bepaald land. Mount Cameroon was lang niet de hoogste die hij beklommen had, maar hij heeft zijn vrouw beloofd dat hij niet boven 8.000 meter zal klimmen. Dus geen Everest en geen K2 voor Lars. Hij heeft echter wel het hoogste punt van Vaticaanstad beklommen, wat een klein heuveltje in de tuin is waar hij van de gids op mocht gaan staan.

De volgende dag begonnen we net na zonsopkomst met onze klim naar hut 3 en vervolgens naar de top. Kort na ons vertrek uit hut 2 merkten we al dat er minder zuurstof in de lucht zit op deze hoogte, dus we pastten onze pas aan. Na een korte pauze bij hut 3 liepen we over een maanachtig landschap naar de top op 4095 meter, die we bereikten rond het middaguur. Het was heel koud en winderig op de top, dus we deden snel alle kleding die we bij ons hadden aan. Vervolgens dronken we een whiskey met Lars op onze eerste en zijn 64ste berg. Bij redelijk helder weer waren de uitzichten vanaf de top adembenemend.

Nadat de feestelijkheden klaar waren realiseerden we ons dat we vandaag nog helemaal naar beneden moesten, we hadden tenslotte de 2-daagse in plaats van 3-daagse klim genomen. Dus we begonnen af te dalen naar hut 3, rustte even, en gingen vervolgens terug naar hut 2 voor een grote lunch en om onze met blaren bedekte voeten te verzorgen. Vervolgens gingen we door en waren we minder bij met het zien van ‘de magische boom’, omdat de boom het begin van het zwaarste deel van de afdaling markeerde. Op een gegeven moment krijg je wat ritme in de afdaling, maar we waren toch erg blij toen we de tussenliggende hut zagen en terug de jungle in konden. Nadat we een paar uur door de jungle liepen, met een korte pauze bij hut 1, bereikten we de plaats waar we de vorige dag onze klim waren begonnen net voor zonsondergang. We bedankten onze gids en dragers, namen een taxi en reden terug voor een welverdiende rust. Het was ook een gedwongen rust, want we konden twee dlsagen bijna niet lopen.

Als jij ook Mount Kameroen wil beklimmen, neem dan contact op met Hady Guiding Servers via (+237) 77 43 03 01 of (+237) 93 85 03 49. De meeste gidsen en dragers zijn studenten die het werk doen om hun studie te bekostigen.